//
je bent aan het lezen...
Marketing, ROI, Statistieken, Tips

Resultaten social media marketing (ROI)

Gefeliciteerd! Je hebt het mogelijk gemaakt om je sceptische baas te overtuigen van het feit dat social media marketing wel degelijk van waarde kan zijn voor het bedrijf. Laten we zeggen dat je het de afgelopen maanden hebt uitgeprobeerd, het tweeten, beheren van een Facebook pagina en het publiceren van andere content op sites zoals LinkedIn en andere sociale media sites. Dat is natuurlijk helemaal super, maar wat doe je als je baas vraagt hoe je geinvesteerde tijd in social media-land nu meetbare resultaten heeft genereert?

Waarom zou je je baas niet vertellen, met de wapens van een marketeer, wat de karde feiten zijn van de campagne? Marketeers kunnen er niet omheen, je zult resultaten moeten laten zien, je ‘return on investment’ (ROI). Om dit te kunnen doen zijn er drie tools te gebruiken om de resultaten van je bezoeken aan social media-land te rechtvaardigen.

#1: Verkeer naar je website vanuit sociale media

Sociale media websites kunnen een grote bron zijn van bezoeken van uw website. Een tool zoals HubSpot’s Sources Tool of Google Analytics kunnen laten zien hoeveel verkeer van verwijzende sociale media websites u genereert. Daarnaast kunnen deze tools trends laten zien. Op het moment dat je een significante trend waarneemt, zou dit een goede indicator kunnen zijn dat je inspanning in social media-land zijn vruchten afwerpt.

social media traffic

#2: Lead’s genereren vanuit Social Media

Wat is nu beter dan verkeer dat op je website is gekomen vanaf sociale media website? Bezoekers die daadwerkelijk omgezet worden naar lead’s! Het meten en delen van deze informatie met je leidinggevende zal de twijfels over de investeringen in social media-land (ROI) doen onderdrukken.

social media leads

#3: Klanten generen vanuit sociale media

Niets is overtuigender dan dat de inspanning die je levert in social media-land, ook daadwerkelijk klanten oplevert.

social media customers

Onderschat de krachten van statistieken niet om je marketing activiteiten te rechtvaardigen. Laat je leidinggevende merken dat je investeringen en bezoeken aan social media-land wel degelijk resultaten opleveren (ROI). Doe dit door wekelijks of maandelijks een rapport uit te brengen over de behaalde resultaten. Je zou ook een diepere duik kunnen nemen in je resultaten en uitzoeken en bepalen welke specifieke sociale media websites het meeste verkeer, de meeste lead’s en de meeste klanten opleveren voor jou en het bedrijf. Dit kan je helpen met het maken van beslissingen ten aanzien van tijd en energie die steekt in de verschillende (marketing) kanalen.

Advertenties

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: