//
je bent aan het lezen...
Facebook, Marketing, Tips

Tips voor optimaliseren van Facebook Pages (Marketing)

Facebook kan een geweldig kanaal zijn om je content te verspreiden richting een enorm groot en actief publiek. Maar dit kan alleen als je ook gezien wordt! Het plaatsen van een video of het geven van nieuwe status updates hebben geen waarde als het door niemand gezien of gelezen wordt..

Wat is “News Feed Optimization”?

De nieuwsfeed van de gebruiker is de #1 meest opzienbarende ‘onroerend  goed’ op Facebook.  Het is geoptimaliseerd  voor iedere gebruiker, gebaseerd op het netwerk van deze gebruiker en het de mate van activiteit met de mensen waarmee zij het meeste on contact zijn. Deze nieuwsfeed geeft de laatste updates uit het netwerk van de gebruiker, en filtert 99% van de inhoud hiervan. De vraag die hier opduikt is, hoe maak jij het mogelijk dat jouw content het redt tot die <1% in die nieuwsfeed?

Facebook’s Algoritme: EdgeRank

Facebook heeft, anders dan de zeer geheime van Google, zijn algoritme voor de ranking en de filter (wat er weergegeven wordt in de nieuwsfeed) gedeeld met de wereld. Dit algoritme bestaat uit drie hoofd elementen:

1. Affiniteit

Het aantal keren dat 2 mensen (of een persoon en pagina) met elkaar in interactie zijn geweest.

2. Gewicht

Het aantal keer dat gebruiker in interactie is geweest (comments en likes) met de inhoud waar het op dat moment om gaat.

3. Recent

De tijd vanaf dat de inhoud is gepubliceerd. Facebook beweegt en veranderd ontzettend snel. Sommige newsfeeds bevatten geen content die ouder is dan 24uur.

20 Tips om je content eruit te laten springen op Facebook.

Met in je geheugen de kennis over op welke manier Facebook pagina’s rankt en filtert, wat zou je dan kunnen doen om te zorgen dat jou content eruit springt en de aandacht krijgt? Hier 20 ideetjes…

  1. Publiceer een gevarieerd aanbod aan content om in interactie te komen met een hoger percentage van de gebruikers, dit om je affiniteit score te verhogen.
  2. Richt je op de positieve en leuke content op Facebook. Sex verkoopt. *
  3. Praat over Facebook – Facebook is het meest gedeelde onderwerpen en topic op Facebook.
  4. Reageer op reacties die je fans achterlaten op jou content om het aantal interacties per post de verhogen.
  5. Reageer op reacties die je fans achterlaten op jou content om je affiniteit score te verhogen. 
  6. Experimenteer met gerichte berichten om een hogere feedback score te krijgen.
  7. Bericht regelmatig, maar niet te vaak (meer dan één keer per dag) om ieder bericht goed tot uiting te laten komen.
  8. Plaats berichten buiten de werkuren – Facebook gebruikers komen meer in interactie buiten de normale wertijden (9-5)
  9. Maak gebruik van plaatjes/afbeeldingen in je berichten om ervoor te zorgen dat deze berichten aantrekkelijk zijn om te lezen.
  10. Vergeet niet om aantrekkelijk meta beschrijving te geven voor ieder link die je post, omdat
  11. Maak gebruik van ‘share links’ in de berichten en landingspagina’s om gebruikers te triggeren om direct je content te plaatsen op andere sites.
  12. Integreer landingspagina’s binnen Facebook om hogere conversie scores te behalen – Facebook gebruikers vinden het niet leuk om Facebook te verlaten.
  13. Post video direct in plaats van via links of andere artikelen, zodat gebruikers de video direct kunnen kijken op Facebook.
  14. Integreer links in de video beschrijvingen om de de kijkers weer terug naar je website te krijgen.
  15. Gebruik Flickr om foto’s te delen en betere statistieken te krijgen. Dit kan je integreren in je Facebook account.
  16. Om bij je foto’s optimaal gebruik te maken van interacties, zorg dat je je foto’s direct op Facebook plaatst.
  17. Maak geen gebruik van complexe taal of jargon in je berichten om de maximale respons te halen.
  18. Stel vragen en vraag specifiek naar feedback van je fans.
  19. Gebruik Facebook Insights om te meten welke content het beste presteert op die specifieke pagina.
  20. Spoor je fans aan tot het plaatsen van user-generated content, inclusief foto’s gemaakt door fans, commentaar en andere links.

Bron: http://bit.ly/hiCc9t

Advertenties

Reacties

Een gedachte over “Tips voor optimaliseren van Facebook Pages (Marketing)

  1. Ik mis de bron vermelding.

    Geplaatst door R. Kuipers | april 14, 2011, 11:22

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: