//
je bent aan het lezen...
Marketing, Tips

Tips: Het belang van een goede landingspagina.

Deze kleine gids laat je in 10 stappen zien hoe je je landingspagina kan optimaliseren wat tot gevolg heeft dat je meer leads genereert uit je website bezoeken. Een landingspagina moet een (contact)formulier bevatten dat de bezoekers kunnen invullen, een homepage kan dan ook nooit een landingspagina zijn.

De doelen van een landingspagina kunnen zijn:

  • Bepalen waar je leads zich bevinden in de koop cyclus.
  • De verkoop stimuleren om kwalitatief goede leads te ontvangen.
  • Maak de resultaten zichtbaar van je marketing inspanningen.
  • Maak van je website een waardevol zakelijk bezit.

Voorbereidende stap 1: Ontwikkel een waardevolle aanbieding

Een waardevolle aanbieding is het meest belangrijke component dat een landingspagina moet hebben. Ontbreekt dit, dan heb je geen goede landingspagina. Probeer iets te creëren dat waardevol is of relevant kan zijn voor je bezoekers zodat je rendement haalt uit de landingspagina.

Stap 1: Waarom is je aanbieding waardevol? Leg uit.

De landingspagina moet de bezoeker uitleggen wat de voordelen zijn bij het ontvangen van de aanbieding in ruil voor de contact informatie die ze achterlaten. Dit is een essentieel element van de landingspgina waar je echt tijd in moet investeren Zorg ervoor dat de vraag van de bezoeker “Wat zit er in voor mij?” door middel van de inhoud van de pagina wordt beantwoord.

Stap 2: Maak kopjes die gekoppeld zijn aan de ‘ Call to Action’.

De kopjes op landingspgina moeten duidelijk uitleggen wat de aanbieding is en deze moet consistent zijn met de ‘call to action’ waar de bezoekers op geklikt hebben om op jouw landingspgina te komen. Hierdoor herkennen zij onmiddellijk de aanbieding die hen was beloofd en verklein je het risico op verwarring. De kopjes zouden moeten beginnen met een actief werkwoord zoals ‘leren’ of ‘downloaden’.

Stap 3: Gebruik bullets

Het gebruik van bullets op je landingspagina is erg belangrijk. Deze helpen jouw bezoeker om de pagina eenvoudig te scannen naar de informatie die belangrijk is. Probeer niet meer dan 3 tot 5 bullets te gebruiken om het overzicht te behouden en leg hier uit wat jouw bezoeker krijgt als het formulier volledig is ingevuld.

Stap 4: Maak een kort formulier

Korte formulieren werken altijd beter dan de langere versies. Het is belangrijk dat je het de bezoeker zo makkelijk mogelijk maakt om en lead van je bedrijf te worden. Zorg ervoor dat het formulier op je landingspagina niet groter is dan zeven (7) velden. Vraag alleen naar de informatie die je sales-team nodig heeft met je lead in contact te komen.

Stap 5: Plaats de inhoud bovenaan de pagina

De inhoud en het formulier op je landingspagina moeten altijd zichtbaar zijn bovenaan de pagina. Dit betekent dat de bezoeker niet omlaag hoeft te scrollen om bij het formulier te komen. Onderzoek heeft uitgewezen dat hogere conversie optreedt als het formulier bovenaan de pagina staat.

Stap 6: Verwijder menu-navigatie en andere links

De landingspgina moet vrij zijn van menu-navigatie en andere links die de bezoeker kunnen afleiden van het invullen van het formulier. Het invullen van het formulier moet de enige actie zijn die de bezoeker op dit moment kan uitvoeren op je landingspagina.

Stap 7: Gebruik een afbeelding

Plaats een interessante afbeelding op je landingspagina om je bezoekers te laten zien wat de speciale aanbieding is. Je zou bijvoorbeeld de voorpagina het van een eBook of Whitepaper, eerste slide van een presentatie of een screenshot van het programma kunnen laten zien.

Stap 8: Doe de ‘Blink Test’

De bezoekers van je landingspgina moeten binnen 5 seconden begrijpen wat je aanbieding is, wat de waarde van de aanbieding is en wat ze moeten doen om de aanbieding te ontvangen. Test je landingspagina bij je collega’s en kijk of ze deze drie elementen begrijpen en eruit halen.

Stap 9: Stuur ze door naar een ‘Bedankt’ pagina.

Nadat de bezoeker het formulier volledig heeft ingevuld moet je hem of haar direct doorsturen naar een pagina waarop je deze bezoeker bedankt. Dit is een perfecte gelegenheid om je lead te confronteren met een andere aanbieding. Je wil dat lead zolang mogelijk op je website houden zodat je een beter zicht krijgt over de interesse die ze hebben in je product.

Stap 10: Testen, Testen, Testen

Nadat je de eerste 9 stappen zo goed mogelijk hebt geïmplementeerd , moet je de landingspgina testen om erachter te komen of het ook daadwerkelijk werkt. Als je de pagina gaat testen, zorg ervoor dat je per test maar één aspect van je pagina aanpast. Op deze manier ben je in staat om te makkelijk te achterhalen of je verandering effect heeft gehad.

Advertenties

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: