//
je bent aan het lezen...
Facebook, Marketing, Tips

Zakelijke Facebook Pagina: Waar moet je aan denken? (1)

In deze reeks van berichten over Facebook, en dan met name de zakelijke kant, wil ik een aantal zaken belichten die vanuit marketing overwegingen interessant kunnen zijn.  Dit doe ik voornamelijk omdat er veel zoekopdrachten op mijn blog terecht komen die betrekking hebben op het zakelijke Facebookprofiel. Het eerste deel zal gaan over het opzetten van een account en het profiel. 


Zakelijke account

Op Facebook zijn de profielen voor mensen en pagina’s (pages) voor bedrijven (businesses). Facebook is bezig met het ontwikkelen van leuke aspecten voor bedrijven,  en deze functies zijn dan ook alleen beschikbaar voor de zakelijke pagina. Er zijn enkele verschillen te noemen tussen de pagina’s en de profielen:

  • Pagina’s kunnen meerdere beheerders hebben, dus meerdere mensen binnen je bedrijf kunnen er content op plaatsen. Wanneer er iemand vertrekt binnen je bedrijf, heb je nog altijd de controle over de pagina.
  • Pagina’s zijn , over het algemeen, publiekelijk en zullen meegenomen worden in de zoekresultaten.
  • Persoonlijke profielen hebben vrienden die geaccepteerd moeten worden door de gebruiker, in tegenstelling tot de zakelijke pagina’s waarvan iedereen ‘fan’ kan worden.
  • Facebook pages is onderverdeeld in verschillende categorieën ((lokale) bedrijven, merken en artiesten).

Facebook profiel aanmaken

Ga naar www.facebook.com en maak een persoonlijk account aan. Ook al wil je dit eigenlijk niet doen, je hebt een persoonlijk profiel nodig om in te loggen bij Facebook en om uiteindelijk een zakelijke pagina te kunnen maken. Zorg ervoor dat je een beetje wegwijs raak binnen de interface van Facebook, vraag desnoods bekenden of ze je kunnen helpen. Het beste is natuurlijk om zelf uit zoeken hoe de vork in de steel steekt. Maak je profiel op door het invoeren van enkele (persoonlijke) gegevens zoals email, adres, telefoonnummer, je website, opleiding, werk en een leuke profielfoto.  

Netwerken

Binnen Facebook bevinden zich verschillende netwerken die relevant kunnen zijn voor jezelf en je bedrijf. Door uw aan te melden bij deze netwerken is het makkelijker om vrienden te zoeken en kunnen andere jou makkelijker vinden, want je zult hoger komen in de zoekresultaten van Facebook. Probeer via mail nog meer vrienden te zoeken die al op Facebook zitten. Daarnaast is het mogelijk om via Facebook door middel van verschillende applicaties op een leuke manier content te delen of om in contact te komen met anderen. 

Privacy

Het is mogelijk om de privacy van de berichten foto’s en andere content aan te passen, via de instellingen van Facebook. Zij geven zelf ook al aanbevelingen met betrekking tot het bekijken van je profiel door anderen. Het is mogelijk om de privacy als volgt in te stellen:

  • Iedereen
  • Vrienden van vrienden
  • Alleen vrienden
  • Anders (netwerken, vriendelijsten of speciale vrienden)

Snel zal deel 2 volgen, dat gaat over het opzetten van een zakelijk account. 

Inspiratie: eBook Facebook Marketing

Advertenties

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: