//
je bent aan het lezen...
Facebook, Marketing

Zakelijke Facebook Pagina: Waar moet je aan denken? (2)

In deze reeks van berichten over Facebook, en dan met name de zakelijke kant, wil ik een aantal zaken belichten die vanuit marketing overwegingen interessant kunnen zijn.  Dit doe ik voornamelijk omdat er veel zoekopdrachten op mijn blog terecht komen die betrekking hebben op het zakelijke Facebookprofiel. Het tweede deel gaat over het opzetten van een Facebook Page.

Hoe moet ik een zakelijke Facebook pagina opzetten?

Een zakelijke Facebook pagina is hetzelfde als een persoonlijk profiel, behalve dat het een publiekelijk profiel is en dat andere bezoekers ‘fan’ kunnen worden van je pagina. Dit kunnen ze doen zonder toestemming te vragen aan de beheerder(s). Het opzetten van een zakelijk profiel is gratis, maar het kost wel tijd om ermee te starten en te onderhouden. Om de site te kunnen aanpassen moet je ingelogd zijn als normale gebruiker. Heb je nog geen account, maak deze dan eerst aan.

Als beheerder van de pagina, werk je voornamelijk aan de achterkant. Je naam zal nergens op de pagina zichtbaar zijn voor anderen. Op het moment dat jij content plaatst in de vorm van tekst, beeld of video, zal dit gedaan worden vanuit de naam van het bedrijf. Het is mogelijk om meerdere beheerders aan te wijzen, zodat er op meerdere momenten aan de pagina gewerkt kan worden. Dit is zeker aan te raden!

Naast het feit dat je beheerder bent van de zakelijke Facebook pagina, word je natuurlijk ook een fan! Wanneer je fan bent geworden, word jouw naam tussen alle andere fans geplaatst. Daarnaast worden alle pagina’s waar jij fan van bent geworden, getoond op je persoonlijke profiel.

Hoe moet ik mijn pagina promoten?

Nu je je pagina gemaakt hebt, is het tijd geworden om fans te zoeken. Hieronder zijn een aantal ideeën om hiermee te beginnen.

  • Maak een boeiende pagina. Gebruik verschillende applicaties om een pagina te maken die mensen ook echt interessant vinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een discussie ruimte (forum) of video’s (YouTube). Geef je fans een reden om fan te worden van jouw pagina en probeer ze aan je te binden.
  • De nieuwsfeed. Wanneer een fan iets plaatst op jou wall of op een andere manier met je bedrijf en de pagina in contact komt, zal dit verschijnen in zijn of haar nieuwsfeed. Deze feed wordt bekeken door alle contacten van die be-treffende fan, dus je bedrijf wordt snel zichtbaar voor andere gebruikers. Creëer content waarop mensen willen reageren en die ze willen delen met anderen.
  • Gebruik je eigen netwerk. Waarschijnlijk heb je al een lijst van personen die aangemeld zijn op de nieuwsbrief of die je bedrijfsblog volgen. Laat hen ook weten dat je een Facebook pagina hebt gemaakt. Neem de link van je zakelijke pagina op in je handtekening onder ieder bericht en/of email.
  • Zorg dat je pagina gevonden kan worden. De pagina is standaard publiekelijk zodat deze gevonden kan worden door zoekmachines. Is dit niet het geval? Ga dan even naar settings en verander de instelling. Het is belangrijk om je pagina publiekelijk open te stellen, want alleen dan krijg je organische bezoekers naar de zakelijke pagina.
  • Gebruik Facebook Ads voor een extra steuntje in de rug. Facebook Ads geeft jou de mogelijkheid om een website te promoten. Deze advententie kan onder andere geplaatst worden op andere zakelijke pagina’s, groepen  en evenementen, ook worden ze getoond aan de zijkant van de publieke pagina’s. Het systeem van Facebook Ads is vergelijkbaar met Google Adwords.
De volgende post zal gaan over Facebook Groups!
Advertenties

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: