//
je bent aan het lezen...
Facebook, Marketing, Tips

Zakelijke Facebook Pagina: Waar moet je aan denken? (3)

In deze reeks van berichten over Facebook, en dan met name de zakelijke kant, wil ik een aantal zaken belichten die vanuit marketing overwegingen interessant kunnen zijn.  Dit doe ik voornamelijk omdat er veel zoekopdrachten op mijn blog terecht komen die betrekking hebben op het zakelijke Facebookprofiel. Het derde deel gaat over het verschil tussen Facebook ´Groups´en Facebook ´Pages´.

Het is niet makkelijk om met een langdradige tekst een goede vergelijking te maken tussen beide opties. Ik heb daarom een overzichtelijke tabel proberen te maken.

Facebook Groepen Facebook Pagina´s
Overzicht • Communitiy van mensen met dezelfde interesses. • Staat voor een merk of bedrijf met ´fans´.
Berichten naar leden/fans • Bericht – emails naar leden en verzonden naar inbox op Facebook. • Update – verschijnt op de homepage van de gebruiker (en wordt verzonden naar inbox. )
Zichtbaarheid op profielen.  • Verschijnt op de profielen van de leden als kleine tekst link. • Verschijnt op het profiel van de fan met een afbeelding en tekst link.
Zichtbaarheid in publieke zoekfuncties • Groepen zijn publiekelijk geindexeerd en doorzoekbaar (alleen losse pagina’s) • Pagina’s zijn publiekelijk geindexeerd en doorzoekbaar (ook losse tabbladen)
De verspreiding van berichten in de nieuwsfeed • Wanneer gebruikers lid worden van een groep, wordt iedere actie bezorgd in de nieuwsfeed. • Wanneer gebruikers fan worden van een pagina, wordt iedere actie bezorgd in de nieuwsfeed.• Updates worden gedeeld door de pagina.
Zichtbaarheid beheerder • Beheerders zijn zichtbaar op de pagina van de groep.• Wanneer de beheerder van een groep contact zoekt met die groep (bericht versturen, regeren op een discussie), wordt dit gedaan vanuit het profiel van die beheerder. • Beheerders zijn managers achter de schermen van de pagina. Niet zichtbaar voor de fan.• Wanneer de beheerder van een pagina contact zoekt met die groep (post een update of andere content), wordt dit gedaan vanuit de pagina (het bedrijf of merk).
Beschikbare applicaties • Basis applicaties zoals events, discussies, prikbord, links, foto´s en video´s. • Bijna alle applicaties, wat er duizenden zijn. Hier zitten echt effectieve en efficiënte applicaties tussen.

Ik hoop dat de verschillen tussen een groep en een pagina op Facebook wat duidelijker zijn geworden. Mijn tip aan degene die aan de slag wil met een leuke Facebook pagina voor bijvoorbeeld zijn bedrijf, is gewoon te beginnen en dingen proberen, trial and error. Van je fouten zul je leren. Succes!

In de volgende post zal het adverteren aan bod komen!

Advertenties

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: